fredag 28 september 2012

Veckobrev inför v.40

Tipsrunda på naturdagen om syn och luktsinne


Färdighetsträning med talen  0-100 med addition/subtraktion.
Gå gårna in på www.mattemastaren.se.


Bild! Måla till musik .
Vilka känslor ger den här musiken?


Grupp tvås tur att prata om vad de upplevde till de olika musikstyckena

I veckan har vi haft en brandövning. När brandlarmet ljuder ska man klä på sig efter väder, sätta på sig skor och därefter lugnt och stilla gå ut och samlas vid anvisad plats. Där används den viktiga närvarolistan och mentorn kollar av att alla finns som är streckade. Sedan  inväntar man vidare besked från biträdande rektor. Efter övningen hade vi en diskussion runt just de här sakerna, vad som fungerade bra, mindre bra och varför.

Inom svenskan har vi gått igenom motsatsord, sammansatta ord och synonymer.

Friluftsdagen för år 1-3 startade med lätt regn men barnen hade bra kläder och gott humör.Vi diskuterade vad ordet orientering betyder, och kom in på att man orienterar inte bara i skogen utan även på sjön, i ett varuhus etc. med hjälp av en karta Vårt första moment var linjeorientering i Vibyspåret.
Vid starten i Vibyspåret med idrottslärare Pelle

 Efter varm korv med bröd till lunch repeterade vi Allemansrätten. Dagen avslutades med en orienteringsstafett.
Orienteringsstafett på skolgården



Information till elever och föräldrar i år 1-3.
Nu har vi avslutat uteperioden i Idrott och Hälsa och idrottslektionerna kommer att hållas inomhus i fortsättningen. Vi har bl.a. arbetat mot kunskapsmålen i orientering och friluftsliv och eleverna genomförde en friluftsdag med orientering vid Vibyspåret på ett mycket bra sätt.

Idrott och Hälsa är ett kunskapsämne som alla andra ämnen, men med en stor skillnad då vi är fysiskt aktiva på lektionerna. Idrottsämnet handlar till stor del om att lära barnen lust och glädje för fysisk aktivitet, rörelse och en aktiv livsstil, och då blir rutinerna kring lektionerna en mycket viktig del. Från skolans sida vill vi förtydliga följande:
Rätt material ska tas med till idrottslektionerna, d.v.s idrottskläder, skor för inomhusbruk och handduk. Alla elever byter om till idrottskläder och duschar efter avslutad lektion.
Är en elev frisk nog för att vara i skolan kan eleven också delta på idrottslektionen, vissa moment av lektionen kan då utgå men alla elever deltar efter bästa förmåga.

En grovplanering för ämnet Idrott och Hälsa finns på Runbacka skolors hemsida under fliken bloggar, Idrottsprofilens blogg. Om ni har frågor eller synpunkter får gärna kontakta mig på peeng_s@edu.sollentuna.se

MVH Per Englund


På dörren till år 2B:s finns nu en lista med tider till ert barns utvecklingssamtal. Vi önskar att ni noterar tiden.
I tisdags fick barnen hem ett papper om en uppgift att ta med sig en saga till nästa vecka. Alltså inte en kapitelbok eller en faktabok gärna en klassisk saga. På sidan Läxor i bloggen finns den uppgiften!

Vi vill varmt rekommendera föreläsningen "Läsning-en framgångsfaktor" onsdagen den 3 oktober i matsalen kl.18-20 med Elisabeth Marx.

Matematikläxa till nästa vecka är kapitel 9 sidorna 20-21.

Vecka 40
Måndag   Naturdag  grupp 1, Grupp 2 ta med en saga
Tisdag     Naturdag  grupp 2, Grupp 1 ta med en saga
Onsdag    Idrott grupp 1, Föreläsningen "Läsning-en framgångsfaktor" kl.18-20
Torsdag   Idrott  grupp 2
Fredag     Idrott, Läsläxan, Matteläxa sid 20-21
//Mirre, Lisa, Margareta och Patrick


 Idun och Odens
föräldrar och personal är inbjudna till en föreläsning med speciallärare Elisabeth Marx;

”Läsning –
En framgångsfaktor”

Plats: Matsalen, Runbacka skolor
Tid: Onsdag 3 oktober kl. 18-20 ca
Ingen föranmälan krävs

Elisabeth Marx arbetar som speciallärare och är aktiv styrelseledamot i Svenska Dyslexiföreningen. Hon kommer bl.a. att tala om vilka krav föräldrar kan ställa på skolan, och vilka krav skolan kan ställa på föräldrar. Hon kommer även att ta upp begreppet ”läsning” kopplat till olika forskningsrapporter om bl.a. högläsning, ordförrådets betydelse och läshastighet.

”I min verksamhet träffar jag allt från pigga sexåringar till universitetsstudenter. Jag möter uttröttade föräldrar som sliter sitt hår eftersom läxkonflikterna tar all kraft, men också grundskole- och gymnasieungdomar som tack vare tidig upptäckt, god strukturerad undervisning och hårt arbete klarar skolan med glans.

Jag kommer i min föreläsning att utgå ifrån den egne dyslektiske sonens vandring genom grundskolan, med fokus på de lägre årskurserna. Att vara både mamma OCH pedagog har varit mitt livs bästa resa. Att som förälder varit orolig, förtvivlad, osams, stressad…men också att med glädje kunnat följa framsteg har gjort mig till en betydligt bättre pedagog.”

VÄLKOMNA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar