LÄXOR


Ditt namn: ___________
ÅR 2B
Skrivläxa till vecka 46 om skiljetecken och stor bokstav

Här ska du få läsa början på Skrot-Nisse av Jan Lööf.
         
hej jag heter kalle jag har ett rum för mig själv nere i källaren där sitter jag och grejar med mina prylar och i vanliga fall gillar jag inte att bli störd men en fredag när pappa kom och störde gjorde det inget han hade goda nyheter
du kalle jag har fått extra semester så mamma och jag åker bort en vecka du får bo hos farbror nils
att vara hos farbror nils eller skrot nisse som han också hette var det bästa jag visste ingen hade så mycket prylar som han och alltid hade han något på gång
Vad är det som inte stämmer?


Kom ihåg!
Stor bokstav när du börjar på en ny mening.
Stor bokstav på människor, djur, länder, sjöar, landskap och allt som har ett egennamn. Du har ett eget namn, gatan du bor på har ett eget namn, din skola har ett eget namn och din katt har ett eget namn.


Sätt dit stor bokstav och skiljetecken i texten ovan.


Punkt använder man när man skriver en mening som inte frågar något eller är ett utrop. En mening berättar något.
Exempel: Jag heter Mirre.
Frågetecken använder man när man skriver en mening som frågar något.
Exempel: Vad heter du?
Utropstecken använder man när man skriver en mening med ett utrop eller befallning.
Exempel: Hej! Skynda dig!

Skriv meningarna rätt och sätt ut skiljetecken och glöm inte stor bokstav och punkt. Mycket att tänka på!

stannade hemma sara


hit ge där det genast


ta vägen vart ska du
___________________________________________________

sveriges huvudstad vilken är


dig snabba
___________________________________________________






Hitta på egna frågor med orden: vem, vad, när, hur, varför och vilken.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Skriv fem meningar som börjar med stor bokstav och slutar med utropstecken!
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Bra jobbat!






Skrivuppgift År 2 B till vecka 43, fredag
Att bygga ut meningar
Tänk på följande frågeord: vem, vad när, var, hur och varför.
Var noga med mellanrum, stor bokstav och punkt.
Gör meningar utifrån :
Jag läser.
Eric Saade sjunger.
Mario hoppar.
Pippi rider.
Ronja klättrar.
Om du vill kan du byta ut en mening och hitta på en egen.
Ex.             1. Cilla cyklar.
                 2. Cilla cyklar med full fart.
                 3. Cilla cyklar med full fart till skolan.
                 4. Cilla cyklar med full fart till skolan för att hon är sen.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


En extra uppgift till nästa vecka för år 2B till vår kommande Berättarverkstad

Tag med en välbekant saga som du vill lära dig att återberätta muntligt. Vi kommer att arbeta med det i skolan. Låt gärna en vuxen läsa sagan högt för dig eller ännu bättre att du läser den själv också.

För grupp 1 ska boken vara här på tisdag 2/10.
För grupp 2 ska boken vara här på måndag 1/10.

Om ni har svårt att hitta en saga så är det ett gyllene tillfälle att åka till biblioteket, eller så kan man gå in på Internet och trycka ut tex en klassisk saga.


/Mirre


Mitt Släktträd
Enligt läroplanen för grundskolan ska eleverna bli historiemedvetna om att det förflutna påverkar nutiden. Då börjar vi med att undersöka vår egen historia för att väcka nyfikenhet för människans berättelser. I engelskan lär sig barnen släktord.

Många människor i världen brukar släktforska. De vill veta så mycket som möjligt om sin släkt långt tillbaka i tiden. ”De vill söka sina rötter” brukar man säga. Vem var min pappas farfar? Var bodde han? Vad hade han för yrke? Hur såg han ut?

Man forskar och blir mer och mer intresserad. Ibland får man veta så mycket, så det blir till en hel släktbok. Ibland gör man en släkttavla och ibland ritar man ett träd, där hela släkten får vara grenar.

När man tittar på gamla fotografier, kan det vara svårt att förstå att den lilla tjocka babyn som ligger på magen på skinnfällen verkligen kan vara mormor!

Nu ska du få släktforska också! Till hjälp får du ett färdig ritat släktträd. Skriv namn och när alla är födda. Om du vill får du gärna sätta bilder eller att du ritar personerna samt färglägga trädet. Hör gärna efter med dina föräldrar var din mormor eller farfar kommer ifrån.
Ditt släktträd önskas vara klart till torsdagen den 5 april.
Mirre




Bokrapport

Skrivläxa till onsdagen den 23 november 2011

Boken ska vara med till skolan den här dagen också. Varje barn kommer att få redovisa inför klassen vilken bok de har valt, vad den handlar om och varför de valde just den boken. Vecka 48 på tisdag kommer vi att ha en utställning av våra boktips till resten av eleverna på Odens paviljong. De övriga dagarna den veckan kommer de andra klasserna att visa en författare eller andra böcker för oss. Vi har en barnboksvecka tillsammans.

Om ert barn har svårt att skriva ner vad tex boken handlar om. Låt barnen säga det högt och därefter skriver man. Det går bra att skriva på datorn och efter det klistra fast texten. Tänk på att många ska läsa er bokrapport!

Lycka till!
Mirre
Så här ser frågorna ut:

Vad heter du?

Vad heter boken?

Vad heter författaren?

Vad heter Illustratören?

Vad handlar boken om?

Varför tycker du om den här boken?

Rita en bild från boken:




___________________________________________
September 2011
Läsläxa
Det är dags att starta arbetet med läsläxa. Det innebär att barnen kommer att få med sig en läsebok hem + ett protokoll till läsläxan. Tag med läsebok + protokoll till skolan varje tisdag med start den 4/10.
Det är mycket viktigt i den tidiga läsutvecklingen att barnen får tid att, tillsammans med en vuxen, läsa och förstå en text som är anpassad till barnets läsförmåga. Här kommer ni föräldrar att göra en fantastisk insats med att stödja ert barns väg mot att läsa flytande.
Det bästa är att läsa ur läseboken ofta, men inte så länge varje gång (t.ex 5 gånger/vecka ca 10 minuter). Första gången ni ska läsa en sida kan det vara bra att titta tillsammans på bilderna och prata om vad dessa visar och sedan börjar ni arbeta med texten. Det är viktigt att läsa samma sidor flera gånger, så att ditt barn blir säkert på vad som står och förstår sammanhang. Det blir lite som att lära sig utantill och det är BRA. Det gör att barnen får en känsla av att det går lätt att läsa och de kommer att förstå handlingen.
Jag bestämmer inte hur många sidor varje barn ska läsa utan det får ni bestämma hemma, utifrån hur det går. Lämpligt att börja med t.ex. 3-4 sidor och träna flera gånger. Fungerar allt bra, så läser ni flera sidor. Skriv i protokollet, så ser jag hur arbetet fungerar för er därhemma.

Om du undrar över något så tveka inte att fråga mig!
Lycka till!

Hälsningar Mirre