torsdag 13 oktober 2011

Veckobrev inför vecka 42


Här kommer några tänkvärda ord som sades på föreläsningen Den tidiga läsinlärningen av Elisabeth Marx torsdagen den 6 oktober. Skillnaden mot talspråket som bara kommer så måste läsning läras in och den måste tränas. Alla barn måste träna för att få färdighet. Skolan lär ut men hemmet befäster kunskapen. Idag är det ett större krav på en läsare. Den måste till exempel kunna läsa och sovra snabbt, formulera långa uppsatser. Läser man för långsamt tar förståelsen stryk. En långsam avkodare förstår ej vad man läser. Det gäller att träna mycket tid åt förståelse. Fyra genomläsningar behövs för den som kan läsa och ska befästa ett ord. Ett barn med svårigheter kan behöva läsa ett ord 40 gånger för att få det befästat. En god läsare, den vet när den inte förstår. Den tar hjälp av rubriker, bilder, arbetar sig in i texten, backar när man inte förstår, ställer frågor. Den läsare som hoppar över ett ord, befäster alltså inte ordet och kommer inte framåt. 20% av de elever som kommer till gymnasiet är inte godkända i läsning.

Barn ska läsa högt, läsläxan ska läsas högt. Vi har inte en chans att annars veta hur de läser. Att få en påtaglig feedback och ett reflekterande samtal av sin förälder får barnet att växa. Fem till tio minuter per dag behöver ditt barn av din uppmärksamhet. Två alternativ kan ges före eller efter middagen, tre alternativ blir en förhandling. Hur många minuter sitter barn idag framför olika skärmar? Eller hur många minuter står vi och tittar på olika slags idrottsevenemang som barnen är med på? Vi har nätverk runt om oss: en storebror, en moster, en granne, en farmor, en sambo med mera. De här personerna kan också hjälpa till att vara närvarande och lyssna när ditt barn övar att läsa. Man vill kunna påverka sitt liv och det kan man ifall man kan läsa bra. Starta nu!

Tipsrunda om hösttecken på naturdagen.



Naturböckerna med lönn,björk och rönn löv

Information till föräldrarna i klass 1A och 1B
Marlene "Madde" Österlund är anställd som vikarie höstterminen 2011 under ordinarie lärares föräldraledighet. Madde har nu meddelat att hon har fått en tillsvidaretjänst på en annan skola, som hon har tackat ja till. Då hon har en månads uppsägning innebär detta att vi söker en vikarierande lärare för perioden 7 nov-22 dec. För att öka vår möjlighet att hitta en lämplig behörig lärare har vi gått ut med en annons där tjänsten kan anpassas till en tjänstgöring på 60-100 %.

Annonsen publicerades igår och jag har redan fått intressant sökande på tjänsten, jag har god förhoppning om att det kommer att lösa sig.

Hälsningar
Anita Lidman
Bitr. rektor förskola - åk 3
Runbacka skolor
Tel 08-626 16 02


Konserten i Amorinasalen var uppskattad. Barnen fick möte många olika instrument, och de fick vara med och dansa och sjunga. 









På dörren intill klassrummet har jag satt upp en lista med utvecklings samtalstider som startar efter höstlovet vecka 45. Ni har blivit tilldelade ett datum och tid. Var vänlig och markera med ett kryss bredvid ert barns namn så att jag vet att ni har noterat tiden. 

Storsångsamling  i allrummet med Margareta Sandler 
Bibliotekarie Birgitta har introducerat oss om skolans bibliotek

Under veckan har vi fått vara med om en brandövning. Allt avlöpte enligt planerna, samtliga elever var på uppsamlingsplatsen. Jag vill påminna om att alltid sätta ett streck på klasslistan att ert barn har anlänt till skolan.

Vecka 42
Måndag        Naturdag (medtag frukt/smörgås/vatten)
Tisdag          Läsläxa (medtag läsebok och läseprotokoll), Idrott
Onsdag          
Torsdag        Fiol
Fredag          Idrott 

 /Mirre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar