Protokoll Föräldramöte 2012



Mötesanteckningar från Föräldramöte I Klass 2B, 5/9 2012

När vi kom till klassrummet möttes vi av en härlig överraskning! Alla barn hade skrivit ett brev till oss föräldrar som fanns att hitta i deras lådor.  Tack !

Dagordning
Presentation
En vecka i 2B
Olweus, mobbning
Klassföräldrar
Brev
Övrigt


Presentation
Då det är fler av barnen som är nya i klassen presenterade vi oss för varandra och fick, som ett roligt inslag, berätta något som våra barn inte tycker om. Inte så lätt!

En vecka i 2B
En genomgång av schemat gjordes för att vi föräldrar skulle få en uppfattning om hur barnens veckor ser ut i stora drag. Nedan ämnen presenterades litet närmare.

Svenska (Mirre)
Nu handlar det framförallt om att få igång barnens skrivglädje. Barnen har en bok som heter “Rita och berätta” där de bl.a. får skriva om vad som har hänt i helgen eller om någon annan upplevelse, person mm. Det barnen skrivits rättas inte i den boken. Att börja meningarna med stor bokstav och att sluta med punkt är ett mål för barnen i årskurs två. Mer arbete med skrivregler kommer längre fram. Barnen har även fått prova på att göra mind-maps.

Engelska
Margareta Sandler berättade om “Right on” som är det läromedel som används för engelska undervisningen nu. Ämnet lärs ut i Temaområden och nu är det fokus på konversation. Mycket lek och sång ingår i undervisningen. Barnen har fått både en textbok och en arbetsbok att jobba med. Textboken är endast till låns och ska hanteras extra varsamt. Margareta delade också ut ett utdrag ur läroplanen rörande engelskaundervisningen.

Matematik (Mirre)
Nu är det klockan som gäller! Barnen ska kunna kvart i och kvart över.Under veckan har det provats på att mäta area med ostandardiserade enheter och jämföra och storleksordna areor.Nästa område är att eleverna ska räkna med talen 0-100.

Musik (Margareta)
Fokus på rytmik. Barnen får lära sig att hitta rytmen genom både musik och dans.

Naturdag (Patrick och Lisa)
Naturdagarna sker i halvklass. Nu är temat människokroppen och just denna vecka handlade det om luktsinnet. Barnen har fått göra roliga experiment och arbetsuppgifter har lämnats ut. De har både fått skriva och diskutera om vad de har lärt sig.

Klassmöten hålls på onsdagar i syfte att utveckla en bättre klassmiljö. Dessa samtalsforum används också för att arbeta förebyggande mot mobbning genom aktiviteter som knyter an till Olweus-programmet. Bland annat så har klassen enats om förhållningsregler, vilka hänger i klassrummet. Böcker läses som berör ämnet mobbing, nu läser klassen om Pelle Svanslös.

Olweus-programmet
Mirre berättade om Olweus-programmet. Det är ett program som skolan har arbetat med ett antal år för att bekämpa mobbning. All personal på skolan har fått utbildning och genomgång om programmet har skett i samtliga klasser. Detta är ett pågående program och ämnet berörs i olika form i klasserna kontinuerligt.

Klassföräldrar
Nya klassföräldrar är: Eriks mamma Malin Springfelter och Kalles mamma Karin Ejbe Mattsson

Brev
Vi avslutade mötet med att skriva ett brev till våra söta barn som tack för de fina överasknings-brev de hade förberett till oss!

Övrigt
Vita tavlan suddas inte efter dagens slut så att de föräldrar som vill är välkomna in och få en glimt av vad som har gjorts under dagen.


Agneta Ljung, Ellinors mamma, fick denna gång äran att skriva anteckningarna.

Närvarande: Bengt Bergelin, Rebecka Casserblad, Agneta Ljung, Linda Siewertz Löfström, Isabell Sjöstrand, Linda Andersen, Malin Springfelter, Per Fernkvist, Anders Larsson, Marlene Ilvelius, Daniel Camara Ohm, Mattias Ejbe, Max Wivhagen, Hanna Breberg, Bettina och Fritjof Vermum, Jaime Farieta,Theresa Riedel, Negin och Ardeshir Nahani, Jenny Ludvigsson, Åsa Kronhamn, Stefan Lindberg, Helena Thimoteusson, Caroline Källmin, Christina Wall, Margareta Sandler, Lisa Argenius, Patrick Fransson och Marie Melander





Anteckningar från Föräldramötet i år 1 B
  • Förväntningar: föräldrar/skola, skola/föräldrar
Diskussion i smågrupper i ca fem minuter.
  • Föräldrarnas förväntningar på Skolan:
 
-Barnen ska tycka att det ska vara roligt att vara i skolan.
-Känna trygghet.
-Barnen ska kunna skriva för hand och utan dator.
-Skolan ska se barnen utifrån deras olika behov och förutsättningar.
-Uppmuntra och aktivera barnen att ta eget ansvar för sitt lärande
-En bra arbetsmiljö för barnen, lugn och ro.
-Återkoppling till föräldrar
-Bra klimat mellan barn och personal
-Tydlighet


  • Förväntningar på föräldrar:
Tider är viktiga, vi börjar när vi börjar och slutar när man sagt. Allas tid är viktig. Ömsesidig respekt!
Barnen kommer att ha läxor varje vecka. Det är viktigt att ni föräldrar är delaktiga och aktiva när barnen genomför sin läxa.
– Att barnen har ätit frukost innan skolan. Det går bra att ta med sig en smörgås/frukt.
– Ta kontakt med läraren direkt vid frågor och undringar. Rak kommunikation!
  • Läsinlärningen
Vad tror ni är svårast läsa eller skriva?  
Det beror på! Lättare att skriva som liten, som vuxen är skrivning svårare, den blir värderad. Det är ej självklart att man är en god skrivare fast man läser bra.

Läsning= avkodning x språkförståelse x motivation

I svenskan har vi 29 bokstäver och ungefär 40-tal-fonem (ljud). Det gäller att få barnen fonologiskt medvetna och förstå hur bokstäverna representerar språkljud. Att få b- o- k till bok! För att bli en fungerande läsare och skrivare måste man förstå den alfabetiska principen eller ”knäcka den alfabetiska koden”. 
God avkodningsförmåga resulterar inte automatiskt i god läsförståelse. Målet är att få en automatiserad läsning där man inte tänker på hur man gör för att läsa, utan man ägnar den mentala energin åt att förstå texten.
 
Det finns olika läsinlärningsmetoder men all forskning pekar på att man ska arbeta interaktivt. Läsundervisningen bör använda sig av flera metoder eftersom eleverna i en årskurs ett utvecklingsmässigt kan ligga mellan 4½ år till 11½år. Läs- och skrivundervisningen ska utgå från barnen, att läs- och skrivinnehållet ska intressera barnen och att läsandet och skrivandet inte går att skiljas åt.
  • Hur ska barnen lyckas med läsningen?
1. En lärare som kan se och förstå sina elevers olika inlärningsstrategier och ge målinriktat stöd till elever med mindre framgångsrika strategier.

2. Det är av stor betydelse att ni föräldrar är engagerade i ert barns läsutveckling. Den tid som barnet läser i skolan räcker inte till för att bli en god läsare. Framgång i skolan bygger på stor del att man kan läsa och skriva. Du som förälder kan verkligen bli nyckeln att ditt barn kommer på rätt spår redan från första stund.

3. Högläsning stärker språkutvecklingen, barns språkliga sammanhang, de vänjer sig vid skriftspråket, rikare ordförråd, skapar lust till litteratur, ger fantasi och kreativitet som är viktiga komponenter i elevers problemlösningsförmåga i matematik, god övning att sitta stilla och koncentrera sig och vara uppmärksam och ta hänsyn till varandra med mera.

Ordförråd är A och O för läsförståelsen. Talspråk/gatuspråk klarar sig på 5000 ord ungefär, men i skriftspråket behövs 50 000 ord för att kunna uttrycka sig väl. Bristande läsförståelse leder till ”dumförklaring” i gymnasiet. Läsförståelse innefattar problemlösning, värdering och kritiskt tänkande.

4. Forskningen har visat att lärare som noga följer sina elevers läsutveckling med formella och informella metoder är mer framgångsrika än lärare som inte ägnar tid engagemang och kraft åt detta.

  • Fritids informerar
 
En dag på fritids –Vi äter mellanmål 13.30, därefter är vi ute till 15.00. Kl.15.00 får man gå in eller fortsätta att leka ute.

Vi uppmuntrar till fri lek, men erbjuder också olika aktiviteter.
Aktiviteter som återkommer varje vecka är truppgympa, basket (pojkar år 1-2 tisdagar 16-17, flickor år 1-2 fredagar 16-17), Kulgympa och killerboll (måndagar jämna veckor), fotboll och kör. Vi har alltid veckans pyssel. Onsdagsklubben, där barnen har möjlighet att uppträda är varje onsdag.
Utedag – torsdagar och jämna veckor. Vi går till allmänningen vid Grankullevägen fram till höstlovet. Mellan höstlovet och jullovet blir det skridskoåkning.

Det är viktigt att stryka ditt barn på listan när du hämtar.

Telefon – Vi vill att barn som vill leka hemma i första hand bestämmer dagen innan, i andra hand ringer den förälder som kommer först från egen mobil. Vi ber er att i minsta möjligaste mån ringa och be oss skicka ert barn till parkeringen. Det stjäl tid från både personal och barn.

Närvarande:Anders Larsson, Amarilys Huayana Fernandez, Linda Andersson Wallin, Caroline Källmin, Daniel Camara Ohm, Babak Breberg, Per Fernkvist, Daniel Chilla, Therese Riedel, Roger Sjöstrand, Karin Ejbe Mattson, Bengt Bergelin, Max Wivhagen, Joakim Wall, Malin Springfelter, Jeanette Claesson, Linda Löfström, Katia Snäcke, Madde Österlund och Marie Melander

Vid Pennan
Mirre