Rektorsbrev

   

Rektorsbrev
December 2012
Hej,
I skrivandets stund har det just ljusnat ute, på skolgården hänger träden snötunga och det är
stilla. Om en stund kommer gården att fyllas av rödkindade barn som inte får nog av att leka i
snön. Inne i skolbyggnaden pågår febrilt de sista dagarnas avslutande arbete. Det har varit en
innehållsrik termin och jag hoppas att alla elever känner sig nöjda och stolta över sitt
skolarbete. Det är viktigt att lite då och då stanna upp och reflektera över vad man faktiskt har
åstadkommit och ge sig själv beröm för det. Oftast blir saker inte riktigt som man tänkt sig,
ibland blir det bättre och ibland behöver man tänka om. Vi utvecklas hela tiden som
människor och det är viktigt att komma ihåg att lärande pågår hela tiden. Vi lär oss både av
det som vi tycker att vi lyckas med och av det vi inte tycker att vi lyckas med. Julledigheten
är en bra tid för reflektion och jag hoppas att alla får tid till att bara vara utan stress och en
massa måsten. Den gnistrande snön inbjuder också till att vara ute och själv ser jag fram
emot tid i skidspåret.
Betyg i åk 6­8 och åk 9
I år har vi många elever som får betyg för första gången, eftersom vi från och med nu ger
betyg från åk 6. Vissa ämnen läser eleverna varannan termin, t ex bild. I de ämnen eleverna
inte läst nu under höstterminen ges inget betyg till elever som inte tidigare fått betyg i ämnet.
För elever i åk 9 som fått betyg i ämnet tidigare, förs betyget från vårterminen över i
höstterminets betyg. Detta gäller alltså enbart de ämnen som eleven inte läst nu under
höstterminen.
Vårterminen 2013
Den 7 januari har all personal på förskolan/skolan/fritids studiedag och vi har helt stängt.
Vårterminen startar den 8 januari för alla elever med hel skoldag enligt schema.
Fredagen den 1 februari har alla lärare studiedag. Fritids är öppet för de barn som är inskrivna
och förskolan är öppen som vanligt.
Skolval 2013
I januari startar skolvalsperioden inför läsåret 13/14 för de vars barn ska börja i förkoleklass i
augusti 2013 eller som önskar byta skola i åk 1­9. Lördagen den 19/1 är det skolmässa på
Sinsen kl 11­16 där alla skolor presenterar sig. På skolan kommer vi att ha ett
informationsmöte tisdagen den 22/1 kl 18­19.30 för föräldrar som är intresserade av vår
förskoleklass och Öppet hus fredagen den 25/1 kl 8.30­11 för föräldrar och elever som är
intresserade av att välja Runbacka skolor. Hjälp oss att sprida den informationen till alla ni
känner som är intresserade av att börja hos oss. Vi har även enstaka platser i andra
årskurser.
Runbacka skolor Besöksadress: Kornettvägen 42
PFöorsstkaodlraesosc:hSRöudnearlnedF­290 rTufnnbvaxclk: a0@8­e6d2u6.s1o6ll0e0ntuna.se
192 73 Sollentuna www.runbackaskolor.seInfoMentor årskurs 1­9
Påminnelse till er som ännu inte hämtat ut inlog


Runbacka 2012-10-18
Hej,
Jag heter Annika Holmgren och är sedan den 17 september rektor och förskolechef på
Runbacka skolor och resursskolan Fenix. Efter att ha börjat som tillförordnad rektor och
förskolechef under rekryteringsprocessen, blev det igår klart att jag anställs på tjänsten. Se
brev från skolchef Daniel Broman. Jag tycker att det ska bli mycket spännande och roligt
att fortsätta det uppdrag som jag påbörjat och ser fram emot ett gott samarbete med er
föräldrar. De flesta av er träffade mig när jag presenterade mig på respektive föräldramöte
i början av september. Jag har haft en mycket bra start på skolan med alla trevliga
medarbetare, som gör ett fantastiskt arbete, och alla trevliga elever som gärna pratar en liten
stund och visar sina arbeten. Första veckan var jag och presenterade mig i alla klasser. Jag
har också blivit mycket välkomnad av Runbackas lokala styrelse och av föräldrar som jag
mött i olika sammanhang. Tack!
Arbetsplan för Lokal Utveckling (ALU)
Skolans arbetsplan för lokal utveckling läsåret 12/13 hittar ni på hemsidan. Den är
omfattande och innehåller en beskrivning av skolan, utvärdering och analys av föregående
läsårs resultat och uppställda mål samt nya utvecklingsmål för läsåret 12/13. De nya målen
består både av kortsiktiga förbättringsområden och av prioriterade utvecklingsområden.
Dessa finns beskrivna på sidan 48 och framåt i dokumentet. Tillsammans fortsätter vi arbetet
med att bli Sveriges bästa skola!
InfoMentor
Ni har tidigare fått information om InfoMentor, som är skolans nya webbaserade skolportal.
Det är främst ett verktyg för kommunikation och dokumenthantering med syfte att ge er som
föräldrar en insyn i skolans arbete. Det är också en hjälp för oss som skola att kvalitetssäkra
vårt arbete. Fullt utbyggd kommer skolportalen att innehålla frånvarohantering, schema,
LPP (Lokala pedagogiska planeringar), IUP (individuell utvecklingsplan) och bedömning.
På hemsidan finns en länk där ni redan nu kan läsa mer. Alla lärare har under hösten fått
utbildning i hur de ska hantera verktyget och i vecka 45 kommer även ni föräldrar att få
inloggningsuppgifter med instruktioner för att kunna börja använda den. Inlogg kommer att
ske via länken på hemsidan. Till att börja med kommer vi endast att hantera frånvaro och
scheman i den, för att sedan successivt lägga till LPP och sedan IUP och bedömning fr o
m vt - 13. Vi kommer att anordna en informationskväll för föräldrar torsdagen den 8/11 kl
18.00 i samband med den lokala styrelsens årsstämma (se nedan). Anmälan till kvällen
sker till mentorn senast torsdagen den 25 oktober. Detta för att vi ska kunna anpassa
lokaler efter antalet föräldrar som kommer. Välkomna!
Årsstämma för lokala styrelsen
På Runbacka skolor finns en lokal styrelse bestående av föräldrar, elever, personal samt
rektor. Styrelsen har, för vissa områden, beslutanderätt samt ansvar delegerat från Barn
och Ungdomsnämnden i kommunen och rektor. Mer utförlig information om lokala styrelsen
Runbacka skolor Besöksadress: Kornettvägen 42
Förskola och Runan F-9 Tfn vxl: 08-626 16 00
Postadress: Söderled 20 runbacka@edu.sollentuna.se
192 73 Sollentuna www.runbackaskolor.se- 2 -
finns på skolans hemsida. Val av föräldrarepresentanter till styrelsen sker varje höst vid
styrelsens stämma. Årets stämma är satt till torsdagen den 8/11 och kommer att börja direkt
efter föräldrainformationen om InfoMentor.
Är du intresserad eller vet någon förälder som skulle passa för en styrelseplats?
Anmäl ditt intresse eller lämna in förslag till valberedningen:
Ulrica Sidholm (förälder Midgård):  ulle@sidholm.com
Michaela Schewing (förälder Oden/Midgård):  denrch10@yahoo.com
tel 073-9035739.
Olweuscertifiering
Vi har fått återkoppling från senaste Olweuscertifieringen som skedde i juni. Olweus
International AS anser att skolan har ett mycket bra Olweusarbete, men brister i några delar
av dokumentering och avvikelserapportering. Vi har därför kompletterat ansökan med en
tydlig kvalitetsplan för Olweusarbetet, som kommer att ingå i Likabehandlingsplanen. 
Förkortad skoldag för elever i åk 5-9 den 27/11
I början av läsåret ställde vi in en av våra studiedagar, måndagen den 8 oktober, och har
istället valt att korta av några skoldagar. Tisdagen den 27/11 kommer eleverna i åk 5-9 att
sluta kl 12.30. Lärarna kommer då att gå på en kommungemensam föreläsning om betyg
och bedömning. Fritids är öppet för de elever som är inskrivna där.
Besök från Kina
Det är som vanligt många spännande saker som sker på skolan. Den 26/9-5/10 hade vi
besök av de elever och lärare från Beijing som i maj tog emot våra elever och lärare i Kina.
De var med på lektioner och fick en smak av den svenska kulturen samt lärde sig en del om
vår svenska historia genom olika studiebesök. Mer om besöket finns att läsa på hemsidan.
Elever och lärare var mycket nöjda. Ett stort tack till de föräldrar som tog emot eleverna och
hade de boende hemma hos sig samt till de lärare som engagerade sig extra i att ta hand om
våra besökare.
Skolinspektionen
Vi har ännu inte fått den färdiga rapporten från Skolinspektionen, men den kommer
förmodligen inom den närmsta veckan. Tillsammans med rapporten skickar Skolinspektionen
med ett föräldrabrev med information om resultatet av inspektionen.
Med vänliga hälsningar,
Annika Holmgren
Rektor & Förskolechef Runbacka skolor och resursskolan Fenix



Rektor informerar- april 2012

Till elever, personal och föräldrar vid Runbacka skolor

Verksamhetsbesök
Onsdagen den 21 mars tog vi emot besök från Utbildningsdepartementet. De goda studieresultaten som de kommunala skolorna i Sollentuna har uppnått de senaste åren har uppmärksammats av departementet och deltagarna var nyfikna på våra/kommunens insatser mot högre måluppfyllelse. På förmiddagen besökte de Runbacka skolor och Töjnan, på eftermiddagen var det möte med förvaltningschefen och andra representanter från kontoret. Deltagarna från utbildningsdepartementet var väldigt nöjda med besöket på vår skola, de tyckte att det var givande- de hade lärt sig mycket under de lektioner som de besökte. De kunde konstatera att skolan har förändrats och flera önskade att de hade kunnat gå i skolan igen. De hade velat vara hos oss hela dagen! Stort tack till våra duktiga pedagoger Gunnel, Johan, Katarina och Caroline samt våra elever i 4B, 5B och 6A som tog emot och genomförde intressanta lektioner. Leif Hildebrand (vår förvaltningschef) hälsar till oss och tackar för vårt engagemang, vi har gjort ett väldigt gott intryck på våra besökare.

En vecka senare, den 28 mars fick vi besök av vår nya skolchef Daniel Broman. Under Daniels besök berättade vi om vår skola och vårt utvecklingsarbete samt visade honom runt i våra fina lokaler. Daniel fick en positiv bild av skolan, han tyckte att vi har en tydlig linje i vårt utvecklingsarbete och kommenterade, när han gick runt att, det var “ordning och reda” samt att det är lugnt och trevligt.

Vi har all anledning att vara stolta över vår skola!

IKT
  • Nätet: Vi har jobbat hårt för att få status som prioriterad skola när det gäller att åtgärda problem med nätverket som alla kommunala skolor i Sollentuna upplever. Fungerande internet är nödvändigt för vår 1-1 satsning i år 6-9 och STL (skriva sig till läsning) i år F-2. Söndagen den 31 mars genomförde IT-office en genomgång och mätning av vårt näts kapacitet och vi väntar nu på resultatrapporten. Ytterligare åtgärder har vidtagits på central nivå som syftar till att förbättra kommunikationen mellan elevdatorerna i Sollentuna och plattformen (har namnet Holken) vi använder oss av för säker inloggning. De senaste dagarna har vi märkt en förbättring vad gäller en snabbare inloggning på Holken och snabbare surfhastighet.
  • Juniorspridare: torsdagen den 4 april samlades Runbackas Juniorspridare för en utbildningsdag.  En Juniorspridare är en digitalt säker elev som ska vara ett stöd i sin respektive klass. Syftet med dagen både att laborera och nätverka. Gruppen jobbade huvudsakligen med olika uppgifter för att bygga på de digitala kunskaperna i de applikationer vi vanligtvis arbetar i. Fokus var på olika funktioner i datorn, Google kalendern och Google sites. Efter lunch skapade gruppmedlemmarna egna bloggar i blogger samt Youtubekanaler, båda kopplade till det egna kontot i Google apps. Deltagarna tog uppgifterna seriöst samtidigt som de hade roligt och hjälptes åt att lösa problem. Gruppen kommer i fortsättningen att träffas en gång i månaden för att diskutera de vanligaste IKT-frågorna på skolan och hur vi kan utveckla information- och kommunikationstekniken på skolan. Gruppen leds av Erik Jaråker, IKT utvecklare, och består av åtta elever: 6a William, 6b Teodor, 7a Fredrik, 7b Frida, 8a Johan, 8b Gustav, 9a Tim, 9b Linnea.
  • Lärplattor i förskolan: vi har köpt in ett par lärplattor (vårt uttryck för iPads) till förskolan. Vårt val att kalla dem lärplattor grundar sig på att de ska användas som pedagogiska verktyg i verksamheten. Vi vuxna prövar olika appar för att hitta de som är pedagogiska och lämpliga för den åldersgrupp av barn som är på förskolan. Två av våra förskollärare har varit på studiebesök på en förskola som har kommit relativt långt med att använda lärplattor i verksamheten. Personalen på förskolan kommer att få möjlighet att besöka SETT-mässan, som äger rum 25-26 april i Kista Mässan, för att få inspiration och mer kunskap om hur lärplattan kan användas för att ge barnen ytterligare ett verktyg för inlärning.

Från bra till bäst!
I vår gemensamma fortsatta strävan på att bli en ännu bättre skola har skolutvecklingsgruppen (består av ledningen och utvecklingsledarna) under vårterminen påbörjat ett arbete med följande områden:

  • Förväntans dokument - framtagning av ett dokument där vi kommer att tydliggöra vilka förväntningar elever och föräldrar kan ha på vår skola och vilka förväntningar vi har på våra elever och föräldrar. För att få en bred förankring kommer förslaget att bearbetas i personalgruppen, elevrådet och i den lokala styrelsen innan beslut om slutgiltigt dokument fattas.
  • Synligt lärande (Visible learning)- är en forskningsrapport som SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) har publicerat och som baserar sig på John Hattings omfattande och banbrytande forskning på området: Vilka faktorer påverkar resultaten i skolan?
Att ta del och jobba utifrån ny skolforskning är ett viktigt led mot vår vision att bli betraktad som Bästa skolan. I den nya skollagen (1 kap. 5§) betonas att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Med utgångspunkt från de faktorer som enligt forskningsrapporten påverkar resultaten mest har skolutvecklingsgruppen lyft några för vår skola relevanta områden som vi på skolan ska jobba vidare med.

Hatties forskning visar att föräldrarnas förväntningar och ambitioner för sitt barn och föräldrarnas kunskap om ”skolans språk” har stor betydelse för elevernas resultat. Hattie betonar också att skolan spelar en viktig roll i att uppmuntra de sidor av föräldramedverkan och delaktighet som har stor betydelse för elevernas prestationer.

Jag vill uppmuntra elever och föräldrar att läsa de två kapitel i rapporten som handlar om Eleven och Hemmet. Nedan får ni rapporten i sin helhet, välj ladda ner rapporten som pdf och skrolla till ovannämnda kapitel:


Föräldraföreläsning
I samarbete med Lokala styrelsen bjöd vi er i februari till en föräldraföreläsning med Dag Öhrlund på temat Skydda ditt barn på internet. Vi som deltog i föreläsningen fick en ganska god inblick i den värld som våra elever vistas i dagligen, vi fick se goda sidor men Internet men också baksidorna. Det finns människor därute, både vuxna och barn som i skyddet av anonymiteten som Internet erbjuder är beredda att lura, skrämma eller locka våra barn till att göra saker som kan ha negativa konsekvenser för barnen under en lång tid.

De råd som vi föräldrar fick av Dag var att ha en god dialog med våra barn snarare än att ha förbud mot användandet av Internet, att vi ska intressera oss för de aktiviteter som våra barn ägnar sig åt på nätet, t.ex. att skaffa oss ett konto på den site som våra barn använder för att bättre förstå denna värld, för att bilda oss en uppfattning över det språk och attityder som råder där. Med andra ord ska vi vissa samma intresse för aktiviteterna på Internet som för andra aktiviteter som våra barn deltar i på fritiden. Ställ ofta frågan: Hur var det på nätet i dag?

Fortbildning
Lärarna i förskoleklass - åk 3 ägnar ett antal av sina utvecklingsmöten till att diskutera och dela med sig av goda exempel på hur undervisningen får eleverna att utveckla sin läsförståelse. Vi utgår från Barbro Westerlunds bok: Att undervisa i läsförståelse.
Här diskuterar vi många goda exempel och idéer om hur man gör undervisningen intressant och lärorik.

Utbyte med Kina
Den tredje maj åker nio elever i årskurs åtta från Runbacka och två från Vibyskolan till Beijing och Qianmen Foreign Language School. Ledare på resan är Xiangling Lu och Erik Jaråker från Runbacka samt Maj Teir från Vibyskolan. De kommer hem den 13 maj. Eleverna har jobbat hårt med att baka, sälja NewBodyprodukter med mera. De flesta har redan mejlkontakt med den elev de skall bo hos i Beijing och är glada över att snart få resa. De kinesiska eleverna kommer och besöker oss i Sollentuna i början av hösten. För stunden är Xiangling i färd med att söka visum till gruppen och eleverna har fått sin andra uppgift som de skall arbeta med under utbytet. Mer går att läsa projektets blogg.

Skapande skola
Eleverna i årskurs 3 har ett samarbete med Tomas som är skådespelare och utbildad dramapedagog samt danspedagogen Errol. Tillsammans skapar de en föreställning som har anknytning till historia. Satelliten i Sollentuna centrum är bokad onsdag den 23 maj. Klasserna kommer då att få visa sin föreställning för andra klasser på skolan samt att det kommer att vara en föreställning för vuxna. Detta projekt är möjligt tack vare det bidrag vi har fått via Kulturrårdets anslag till Skapande Skola. Vi har sökt bidrag från Skapande Skola även till nästa läsår.

Ung Vårsalong 18-29 april
Lagom till 5-års jubileet av Ung Vårsalong på Edsvik konsthall återtar Runbacka traditionen och kommer att under ledning av vår bildlärare, Karin Lidbrink, ha några elevers alster representerade i utställningen!

Onsdag 18 april efter påsklovet är det vernissage kl 13:00! Inviger gör Britt-Marie Kühlhorn och Gymnasienämndens ordförande. Fredag 20 april blir det en modevisning utöver det vanliga: Catwalk med tre föreställningar 13:30, 14:30 och 16:00. De tidigare föreställningarna riktar sig till elever, den senare främst till föräldrar (200 platser). Meddela Karin Lidbrink om ni vill gå på modevisningen, eftersom platserna fördelas mellan skolorna. Varmt välkomna till utställningen!

Idrottshallen
I det senaste rektorsbrevet informerade jag om att problemet med det kalla vattnet i duscharna var åtgärdat. Med facit i hand har det visat sig att detta ärende har varit något av följetong, frågan har bevakats av rektor, ordföranden i Lokala styrelsen, Annika Andersson, enskilda föräldrar och Viby basket. Ärendet har lyfts enda upp till skolchefen och Maria Stockhaus. Olika delar har byts ut, justeringar av ventiler har gjorts men åtgärderna har inte haft effekt på sikt, några dagar efter varje insats från rörfirman var vi tillbaka på ruta ett. Eleverna bekräftade denna vecka att det kommer varmt vatten, men att man måste spola en stund innan det blir varmt. Jag har ärendet under uppsikt och har bett idrottslärarna om att ge mig återkoppling direkt om det inte fungerar.

Jag vill passa på att önska er alla en Glad Påsk och en avkopplande ledighet!

Med vänliga hälsningar,

Carmen Hernow Blom
Rektor & Förskolechef
Runbacka skolor och Fenix

                                                                                         



Till elever, föräldrar och personal på Runbacka skolor

Rektor informerar december 2011


Det är bara några dagar kvar på terminen och jag passar på att ge er en inblick om vad som händer på Runbacka skolor.

IKT (Information Kommunikation Teknologi)- Digitalisering av skolan
Under en veckas tid hade jag förmånen att delta vid utrullningen av elevdatorer i åk 6-9. Eleverna var minst sagt förväntansfulla, stämningen i klassrummen var på topp och eleverna klarade sin administratorsroll mycket bra, trots att de flesta inte hade använt Mac-datorer sedan tidigare. Vi vet att den digitala kompetensen kommer att vara mycket viktigt på den framtida arbetsmarknaden och vi vill att våra elever ska ha goda förutsättningar inför fortsatta studier och arbetsliv. Främst av allt vill vi nå en ökad måluppfyllelse genom en pedagogisk mångfald, genom att stimulera elevers kreativitet, genom att erbjuda fler möjliga vägar att ta till sig och redovisa kunskaper. Erfarenheter från andra skolor som har arbetat i en-till-en (en dator per elev) miljö visar att nivån på elevers arbete höjs när elevernas arbete har en bredare publik och att elevers förmåga att använda alternativa källor till läromedel samt att kritiskt granska dessa källor utvecklas markant. En annan vinst är att elevers motivation för skolarbete ökar när fler sätt att visa sina färdigheter finns till buds: bildspel, film, blogg, digital storytelling, webbsidor osv.

Utmaningar vid implementering av en-till-en
Tieto arbetar på att utveckla ett edu-nätverk där alla nya elevdatorer i kommunen skall kunna kopplas mot, det är oklart när det nya nätet kommer att tas i bruk. Just nu är vi flera tusen användare i kommunen (främst elevdatorer) som är inloggade på guest-nätet som är uppbyggt för tillfälliga användare. Följden blir en långsam internetuppkoppling. Förseningen med det nya nätverket beror delvis på att Tieto, vår nätverksleverantör, har som ni säkert hört eller läst haft omfattande driftstörningar. Vid sidan om Sollentuna kommun har bland andra Apoteksbolaget och Bilprovningen haft stora problem med anledning av detta. Vi i skolan har påverkats genom att vi inte kunde logga in på Google Aps, inte kunnat skriva ut dokument, inte haft tillgång till plattformen där nödvändiga program (kommunlicens) kan tankas ner. Nya elever i åk 6-9 som börjat på skolan i november har inte fått tillgång till inloggningsuppgifter vilket begränsat deras möjligheter att använda datorerna.

Betygsliknande omdömen i år 1-7
Vi skickar inga betygsliknande omdömen i slutet av denna termin, den kommungemensamma bedömningsmallen vi använt de senaste åren är inte förenlig med de nya kursplanerna LGR 11. Från och med höstterminen 2012 kommer vi ha betyg enligt den nya betygsskalan i åk 6-9. Lärarna arbetar nu febrilt på att skriva omdömen inför de elevledda utvecklingssamtalen som för elever i åk 4-9 kommer att äga rum i början av vårterminen. Vill du som elev eller förälder ha ytterligare information om studiesituationen vänligen kontakta berörd mentor.

Vi kommer att göra en egen sammanställning av höstterminens resultat i åk 1-7 som vi ska använda för vidare analys och fortsatt planering av undervisningen.

Kompetensutveckling
Den nya läroplanen innebär utmaningar för lärarna. Onsdagen den 30 november deltog alla lärare i en fortbildning om den nya läroplanen, de nya kursplanerna, det nya betygssystemet och hur man utformar lokala pedagogiska planeringar utifrån de nationella kursplanerna. Genom att föreläsaren visade på konkreta exempel, råd och tips fick lärarna användbara kunskaper och verktyg för det fortsatta arbetet.

Föräldrainflytande - Lokal styrelse
Den nya skollagen har förtydligat rektorns uppdrag och fastlagt ett antal områden där ansvaret inte kan delegeras. En följd av detta är att lokala styrelser inte har samma beslutsmandat som tidigare, inte heller får föräldrar utgöra en majoritet i styrelsen. Runbacka skolors lokala styrelse består av 3 föräldraledamöter och 2 ersättare som representerar eleverna och 3 ledamöter och 2 ersättare som representerar personalen samt rektor. Jag ser mycket positivt på det fortsatta samarbetet med er föräldrar genom era representanter, det finns mycket engagemang och vilja till att ständigt förbättra vår skola enligt vårt motto: Från Bra till Bäst!

Föräldraråd
Syftet med föräldraråden är att ge er föräldrar möjlighet att utöva inflytande, diskutera för paviljongen angelägna frågor och föra vidare synpunkter och tankar till oss på skolan. Med facit i hand kan vi konstatera att intresset att vara representant i föräldrarådet är låg, likaså deltagandet vid dessa kvällsmöten. Vi märker att föräldrar föredrar att lyfta ärenden direkt till oss för en snabbare hantering. Jag föreslår att frågor som rör ärenden på klassnivå skall tas med berörd personal eller skolledare och större frågor som t.ex. berör paviljongen skall lyftas till lokala styrelsen. Lokala styrelsen träffas 3-4 ggr per termin, återkoppling till berörda sker därefter. Protokollen från våra möten läggs ut på skolans hemsida där ni kan följa vårt arbete.

Marknadsföring
Januari och februari är för skolorna en intensiv marknadsföringsperiod kopplad till Skolvalet som äger rum mellan 11 januari och 5 februari 2012. Ni är varmt välkomna att besöka oss vid följande tillfällen:

·        Skolmässan: Lördag den 21 jan kl 10-16:30 kommer Sollentunas skolor att informera om sina verksamheter i Stinsens köpcentrum. Detta är ingen skoldag, utan några elever kommer att tillfrågas om att delta.

·        Informationsmöten och Öppet hus: Vi kommer att ha informationsmöten samt öppet hus för de föräldrar som är intresserade att söka plats för deras barn till vår skola. Vi ber er föräldrar att sprida denna information till de ni känner som kan vara intresserade. Vi kommer även att skicka ut skriftlig inbjudan.
Infomöte blivande elever i förskoleklass tis 24 jan 18-19.30.
Infomöte blivande elever i år 4 tors 26 jan kl 18-19
Infomöte blivande elever i år 7 tors 26 jan kl 19-20

Förskola - åk 9 har öppet hus dagtid den 2-3 feb. De som är intresserade får komma och besöka oss för att få en inblick i vår verksamhet. Föräldrar är naturligtvis välkomna att besöka förskolan/skolan alla andra dagar på läsåret.

Fler elever och föräldrar väljer Runbacka skolor
Det är viktig med marknadsföringsinsatser men vi är fullt medvetna att den mest betydelsefulla marknadsföringen får vi genom att våra elever, föräldrar och personal talar väl om vår skola och rekommenderar den till andra. Som följd av det goda ryktet har vi ökat sedan september 2011 med 18 elever, de allra flesta har sökt till åk 6-9. Vi får förfrågningar om plats nästan varje vecka vilket är väldigt roligt. Den positiva bilden bidrar till ökat självförtroende och stolthet hos både elever och personal vid Runbacka skolor!

Hemsidan
Vår hemsida har ändrat skepnad, nu arbetar vi med att uppdatera information och bilder och beräknar vara klara i januari. Om du har tankar, idéer om hur vi kan göra hemsidan bättre och lättare att navigera hör av dig till mig eller Erik Jaråker som är ansvarig för hemsidan. Vi vill att hemsidan ska innehålla information av mer övergripande karaktär och vara skolans ansikte utåt, den ska inte konkurrera med våra klassbloggar. Besök oss på www.runbackaskolor.se

Bloggar
Alla klasser har nu kommit igång med bloggar, vilket ger oss alla möjlighet att enkelt få insyn i vad det är alla klasser arbetar med under skoldagarna. Förskolan och fritids har också egna bloggar, likaså idrottsprofilen. Jag rekommenderar er att ta en titt på de olika bloggarna, ni finner dem genom skolans hemsida.

Uppträdanden
Första helgen i december uppträdde kören F-9 i Sollentuna Centrum. Det var ett mycket bra framträdande som deltagande elever var mycket stolta över. Vi tackar våra körledare Malin Agrell och Sarah Ekbom för deras engagemang.

Den 13 december firade vi traditionsenligt Lucia. Kören framförde luciasånger, därefter följde en konsert där Matilda Wallin, Ellen Kittel, Alejandro Fernandez och Simon Palm Nordholm uppträde med sång. Det var hög klass på dessa uppträdanden och vi vill tacka både våra skönsjungande elever och våra lärare Gustaf Ekerwald och Sarah Ekbom för en fin insats. Ett särskilt tack vill vi rikta till Tobias Gustafsson och William Sidfäldt i 6 A som jobbade med förberedelser och praktiska detaljer hela den dagen.

Nobeldagen
Nobeldagen uppmärksammades på Idun genom att Nobel-lunch serverades i Iduns allrum. Eleverna var finklädda och serverades av elever från åk 9. Lunchen avslutades med bal. Denna dag kommer nog alla elever att minnas länge!

Inomhusmiljön
Vi har beställt nya bord och stolar till klass 1A och klass 2B och vi hoppas att alla möbler är på plats i slutet av januari. Det bli nya möbler i grupprummen vid Idun. Vi har även planerat hur miljön i Iduns allrum kan förbättras dels genom ommöblering dels genom inköp av nya möbler.

Luncher
För att få en lugnare lunchsituation har Iduns förskoleklass samt klass 1B börjat äta i sina klassrum. Detta är uppskattat av såväl elever och personal. Förändringen har lett till en bättre miljö i matsalen då vi har minskat antalet lunchgäster.

Förskolan
För att det skulle vara möjligt för Iduns förskoleklass att äta i sitt klassrum har 5-åringarna börjat äta lunch i ett av Iduns grupprum. De yngre barnen på Sleipner äter inne på avdelningen. Detta har visat sig fungera mycket bra. Ännu bättre kommer det att bli då förskolan och grupprummet får de beställda borden och stolarna.

Idrottsprofilen år 6-7-8
Nu har vi avslutat terminen för de elever som har valt idrottsprofil. Vi har hunnit med mycket skoj. Vi har haft teambuildingaktiviteter med övernattning vid Översjön (åk 6), höghöjdsbana (åk 7-8) och racketspel med avslutande utflykt till Sollentuna rackethall. För några veckor sedan var vi till gymnastikhallen i Satelliten och fick ha lektion med en instruktör från Sollentunagymnasterna. Alla utflykter har varit mycket uppskattade av eleverna. Under våren kommer vi att testa på bland annat kampsport, dans och volleyboll. Vi kommer att ha en utflykt till en beachvolleyhall och de som vill kommer att få testa på att bada isvak under en friluftsdag i samarbete med Naturskolan. Plus en massa annat roligt och intressant förstås!

Vernissage och Adventsfika på Midgård!
Dagen efter första Advent höll Midgård sin traditionsenliga vernissage. Föräldrar och vänner fick möjlighet att gå runt och titta på elevernas arbeten, njuta av de goda bakverken och träffa lärare och andra föräldrar. I bildsalen och i montrarna vid entrén visades de fina alster barnen gjort i bildundervisningen, bland annat kunde vi se ett projekt i ämnena bild och NO som handlade om att framställa papper.

Samarbete med Naturskolan
Denna höst har Katarina Gustafsson, NO-lärare på Midgård, tillsammans med personal på Naturskolan och eleverna i åk 6 arbetat med temat ekologi i skogen. Eleverna har genomfört gruppvisa undersökningar i ekosystemet skogen. De fick lära sig allt från hur djur sorteras som växtätare, rovdjur eller nedbrytare, hur en skog ser ut, hur en lövskog skiljer sig från en barrskog och hur näringen cirkulerar i ekosystemet. Undersökningarna tydliggör för eleverna begrepp som näringskedja och kretslopp. Eleverna fick även lära sig hur skogen kan användas som naturresurs och skogsindustrins betydelse diskuterades.

Julen nalkas
Vi på skolan har varit med om en intensiv termin     som har gått i förändringens tecken: ny läroplan, nya kursplaner, ny skollag, nytt betygssystem, ny organisation, nya projekt, implementering av en-till-en för att nämna några saker. Förändring tar som bekant tid och energi och vi ser alla fram emot en välbehövlig ledighet med familj och vänner.
Jag önskar er en riktig God Jul och ett Gott Nytt År!

Vänliga hälsningar,

Carmen Hernow Blom
Rektor & Förskolechef    
                                           





 Oktober, 2011

Till elever, föräldrar och personal vid Runbacka skolor


Det är mycket som händer på skolan just nu och jag vill ta tillfället i akt att berätta för er om vårt utvecklingsarbete och de fortsatta steg som vi tar på vår resa Från Bra till Bäst.

Verksamhetsbesök
Förvaltningschefen Leif Hildebrand var på verksamhetsbesök hos oss för att följa upp vårt arbete på skolan kopplat till ALU:n (Arbetsplan för lokal utveckling). Leif var mycket nöjd med våra insatser och våra fokusområden.

Skolinspektionen
Alla kommunala skolor i Sollentuna kommer att bli inspekterade under VT 2012. Skolinspektionen vill bilda sig en uppfattning om hur lärare, elever och personal uppfattar sin skola och har därför skickat webbenkäter som ska besvaras av alla föräldrar och lärare samt av elever i år 5 och 9. Vänligen besvara enkäten senast 11 november.

IKT (IT i undervisningen)

Elevdatorer F-3
Elever på Idun och Oden har nu till sitt förfogande 60 datorer (PC). Datorerna ska användas både i projektet Skriva sig till läsning men också i övrig undervisning.  Eleverna i Kerstin Berglunds klass, 2 B, var piloter, de fick bli administratörer och med hjälp av IT-Office installerade de program och drivrutiner. En vecka senare fick eleverna i Karin Wijk Nilssons klass, 2 A, göra samma sak. Sollentuna kommun har till vår stora glädje valt “öppna datorer” vilket innebär att vi på skolan har rättigheter att installera de program som vi vill ha och har licens för utifrån våra pedagogiska behov. Ni har säkert läst om det stora fiaskot med låsta datorer i Stockholms stad där skolorna får uppbära stora kostnader för allt som de vill installera och som avviker från den standard som Volvo IT har bestämt.

IT-Office (företaget som vann upphandlingen av elevdatorer i Sollentuna) ska tillhandahålla de kommunala skolorna en plattform där vi kan tanka de program som kommunen har licens på, bland annat Office, rättstavningsprogram, talsyntes o.s.v. Denna plattform är under uppbyggnad och förväntas vara klar inom kort. Detta medför att vi för närvarande inte får valuta för pengarna d.v.s användningen av våra 60 datorer blir begränsad när viktiga program inte är tillgängliga.

STL (Skriva sig till läsning)
Lärarna i Förskoleklass – åk 2 har påbörjat fortbildning i STL 2.0, där STL står för ”Skriva sig Till Läsning”. Vi tar nu en paus med fortbildningen för att göra en nystart i januari då vi kommer att ha förutsättningarna att genomföra det pedagogiska arbetet d.v.s. datorer och programvaran. STL har sin grund i Arne Tragetons forskning kring barns läs- och skrivinlärning. Hans utgångspunkt är att det är enklare att lära sig att skriva än att läsa och att många barns finmotorik inte är tillräckligt utvecklad för att forma bokstäver när de går i förskoleklass och åk 1. När eleverna får använda datorer för att skriva behöver eleven inte ägna kraft åt att motoriskt forma bokstäverna samt att tangentbordsryckningen visar bokstaven så som eleven möter den i tryckta texter vilket underlättar för eleven att uttrycka sig i skrift samt att läsa sin eller kamraters texter. Tanken är även att eleverna ofta ska arbeta parvis vid datorn vilket skapar naturliga situationer att diskutera och bearbeta språket. Ni kan läsa mer om hur en lärare i Piteå har arbetat med STL för att få en ökad förståelse kring tankarna med att införa datorer i de yngre åldrarna.  http://www.skolverket.se/2.308/itiskolan/reportage/svenska/berattargladjen-1.138747

Elevdatorer i år 6-9: Från runsten till Macbook Air, en resa ITiden
Jag berättade i samband med höstens föräldramöte om vår djärva vision att betraktas av våra elever, föräldrar och personal som bästa skolan. Framför oss ser vi en skola:
  • där undervisningen håller hög kvalité och stimulerar elevers kreativitet
  • där vi har höga och positiva förväntningar på oss själva och våra elever  
  • där alla elever och personal trivs och känner sig trygga
  • där eleverna uppnår utmärkta studieresultat
  • som bygger upp de kompetenser hos elever som krävs för framtida studier och yrkesliv
  • som ligger i framkant vad det gäller pedagogiska metoder och organisering av undervisningen
  • som hämtar stöd i forskningen
  • som våra elever, föräldrar och personal varmt rekommenderar till andra
En av de viktiga kompetenser som våra elever kommer att behöva i framtida studier och yrkesliv är den digitala kompetensen. Vi har valt att i ett första steg implementera en-till-en (en dator per elev) i år 6-9, nästa läsår fortsätter vi med år 4-5. Vidare har vi valt den modernaste och lättaste (väger strax över kilot) datorn som finns på marknaden i denna storlek, nämligen en
Macbook Air 13. Vi blir den första skolan i Sverige som introducerar Macbook Air 13 och kan därmed kalla oss för “Sveriges lättaste skola”. Med de bästa verktygen skapar vi goda förutsättningar för våra elever att bli digitalt kompetenta. Med de bästa verktygen hittar vi nya vägar till inlärning som inte var möjliga före datorernas intåg i skolans värld. Med de bästa verktygen gör vi det lättare att undervisa och redovisa, att dokumentera och strukturera skolarbetet. Med andra ord förändrar vi lärmiljön på Runbacka samtidigt som vi värnar om miljön (minskar pappersanvändningen avsevärt).

Det vi strävar efter beskrivs nedan genom den berömda skolforskarens Ruben Puentaduras modell
.
Vi kommer att arbeta alltmer på molnet i form av GoogleApps. Det innebär att eleverna kommer att ha merparten av sitt skolarbete digitalt, något som möjliggör en ökad insyn för alla föräldrar kring barnens skolarbete. Eleverna loggar in via http://epost.elev.sollentuna.se med sitt användarnamn och lösenord som används på skolans datorer. Vi kommer inte längre att begränsas av en speciell dator eller server, utan vi har tillgång till skolarbetet från vilken dator som helst i världen med internetuppkoppling.

Vill ni läsa mer om EU:s åtta nyckelkompetenser som definierar vilka kompetenser som kommer krävas av våra ungdomar kan ni gå in på:
http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/ll-learning/keycomp_sv.pdf

Kontrakt en-till-en
I samband med att vi delar ut datorer till elever i åk 6-9 kommer ni föräldrar att få underteckna ett kontrakt som förtydligar ansvaret mellan hem och skola. Avtalet skickas hem till er den 28 oktober och ska vara påskrivna senast dagen före datorn lämnas ut till eleven.

Utrullningsschema för elevdatorer i år 6-9
Datum
Klass
Tid
11/11
9B
8:30
11/11
9A
12:30
14/11
8A
9:00
14/11
8B
12:40
15/11
7A
8:30
15/11
7B
12:00
16/11
6A
8:00
16/11
6B
12:15
17/11
Fenix
9:00
Utmaningar vid implementering av en-till-en
Erfarenheterna från pilotklasserna (Runbackas 2b var pilotklass) visar att den enskilt största utmaningen är uppkopplingen till Internet när så många datorer surfar samtidigt. Vi har ett modernt trådlöst nätverk med moderna sk “access points” (dosor som distribuerar signalen vidare till alla utrymmen på skolan). Vid mätning av signalstyrkan visar sig att det uppstår en flaskhals mellan Tieto Enator (leverantören) och skolorna och nu undersöker man vad problemmet är. På kommunen tittar man också på möjligheten att lägga det totala ansvaret på Tieto som i så fall skulle sköta hela driften för Internetuppkopplingen men jag antar att det kommer att bli en kostnadsfråga för skolorna.

Med anledning till det jag skriver ovan önskar jag att alla berörda har överseende den första tiden med all trassel som kan uppstå, vi kommer att göra vår yttersta för att åtgärda problemen eller påverka de andra aktörerna som vi är beroende av.

IKT-blogg
Denna blogg informerar kring vad som händer på skolan angående Information och Kommunikation Teknik men även kring mer allmänna frågor kring datorn i undervisningen. Tanken är också att det skall vara en lokal plattform där man kan hitta vägledning om man som pedagog gått vilse i den digitala djungeln. Erik Jaråker, vår IKT-utvecklare har försökt samla resurser och hjälpavsnitt till de applikationer som vi använder på skolan och det finns exempelvis länkar till alla klassbloggar samt länkar till hjälpsidor för Google apps, bloggverktygtyget Blogger, PIM, länksamlingar för digitala lärresurser med mera.

http://runanikt.blogspot.com

Matematikprojektet
Med hjälp av de beviljade medel (691 000 kronor på två år) som vi fått av Skolverket har vi nu påbörjat olika typer av kompetensutvecklingsinsatser, bland annat kommer 6 av våra lärare delta i den årliga Matematik-biennalen som denna gång hålls i Umeå och vänder sig till matematiklärare i hela Sverige. Samtliga lärare i matematik samt våra speciallärare deltar i en matematikcirkel som leds av våra matematikutvecklare, Karin Wijk Nilsson, Helena Overholt och Sarah Ekbom. Matematikcirkeln bygger på den forskningsbaserade materialet “Förstå och använda tal” som är framtaget av Nationellt Centrum för Matematik vid Göteborgs universitet.

Vi har nyligen genomfört en enkät där vi har bett alla elever att svara på frågor som handlar om attityder till ämnet och som kommer att vara vägledande för vårt fortsatta arbete. Vi kommer att följa upp med samma enkät i slutet av vårterminen för att se vilken förflyttning som har skett och vad  vi behöver jobba vidare med.

Naturskolan
Även under detta läsår fortsätter vårt samarbete med Naturskolan. Det är inte bara en plats att vistas på utan ett arbetssätt, nämligen "att lära in
ute". För oss är det självklart att man lär sig bäst om naturen i naturen.  Eleverna blir engagerade och kommer lättare ihåg vad de lärt sig i skolan då kunskapen förankras i verkligheten. Utomhusaktiviteter svetsar också samman klassen till en grupp som samarbetar bättre även i klassrummet.
Under hösten är det årskurserna 2, 4, 6 och 8 som deltar i Naturskolans utedagar, där olika tema som
Hösten- Natur i retur, Liv i vatten, Skogen och Energi och klimat tas upp.

Språkprofilen

Europeiska språkdagen
Den europeiska språkdagen firas varje år i september. I år var det den 26 september som gällde. Eleverna i åk 7- 9 frångick sina vanliga scheman och koncentrerade sig istället på att gissa flaggor och språk, ordspråk, och geografi samt tävlade de i frågesport. Den Europeiska språkdagen är en satsning över stora delar av Europa och syftar till att kunskapen om och samförståndet mellan Europas olika nationaliteter ökar.

Utbytesprojekt med språkskola i Bejing, Kina
I slutet av maj beviljade Programkontoret i Visby medel ( 202 000 kr) som vår skola hade ansökt om för att kunna fortsätta vårt utbytesprojekt med språkskolan i Bejing. Det är planerat att 10-12 elever åk 8 tillsammans med personal ska resa till detta intressanta land. Resan kommer att genomföras i början av maj månad 2012 och beräknas ta 10 dagar. Vi har nu startat förberedelseprocessen och samlar in intresseanmälan.

Kulturpengar - Skapande skola
Under 2008 inledde regeringen Skapande skola i syfte att stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. Det är Statens kulturråd som fördelar pengar till kommunerna. Glädjande nog kan vi berätta att även Runbacka skolor får ta del av det statliga bidraget, som ska gå till följande kulturprojekt:
  • Åk 2 får uppleva en konsert framförd av Kungliga Filharmonikerna på konserthuset.
  • Åk 3 kommer att arbeta med klassiska sagor och får anlita en dramapedagog som ska hjälpa klasserna med att arbeta fram en föreställning.
  • Åk 4 läser om Vikinga-tiden och kommer att få delta i en utflykt till Birka, där de får guidad visning.
  • I samband med att åk 5 läser om Medeltiden kommer de att få vara med om en guidad medeltidsvandring i Gamla Stan och guidade besök på Medeltidsmuseet samt Historiska museet.
  • Alla elever i åk 9 kommer att gå på teater.
  • I samband med Världsboksdagen bjuds författare till vår skola.

Idrottsprofilen växer
Idrottsinriktningen för åk 6-8 på Runbacka skolor har i år blivit en succé. Intresset är stort hos eleverna och i åk 6 har vi en grupp på hela 32 elever! Elever i åk 9 har också uttryckt att det är synd att de inte kan fortsätta på idrottsinriktningen sista året på skolan. Vi har hittills haft teambuildingaktiviteter med övernattning vid Översjön (åk 6), höghöjdsbana (åk 7-8) och racketspel med avslutande utflykt till Sollentuna rackethall. Framöver kommer vi att träna gymnastik och avsluta med en utflykt till gymnastikhallen i Satelliten.

Studio i åk 4-9
Våra nya studion har blivit en succé. Varje måndag mellan kl.14.30 och 15.30 kan eleverna i
åk 4 -9 fördjupa sig i ämnena Svenska, Matematik, SO och NO eller får hjälp av våra behöriga lärare. Till nästa läsår kommer vi att utöka med studio i engelska.

Likabehandlingsplan
En gång/år ska skolans likabehandlingsplan uppdateras. De uppdateringars om har gjorts är att planen hänvisar till nuvarande läroplaner (Lpfö 94 rev 2010 samt Lgr11) och nya Skollagen som trädde i kraft 1 juli 2011. Vi har satt upp nya mål för läsåret 11/12 som bygger på den nulägesanalys som gjorts bl.a. utifrån Olweus enkäten som alla elever i åk 3-9 har svarat på samt våra egna observationer av verksamheten. Det är viktigt att alla, såväl personal, elever och föräldrar, känner till vår Likabehandlingsplan, som gäller från förskola - åk 9. Den uppdaterade Likabehandlingsplanen kommer att delges er alla via mentorerna.

Jag är jätteglad att vi kan ta dessa utvecklingssteg på Runbacka skolor och Fenix och hoppas att ni föräldrar delar denna känsla. Nu är det dags för ett välbehövligt skollov.

Hälsningar,
Carmen Hernow Blom
Rektor