LPP

LOKAL PEDAGOGISK PLANERING – Runbacka skolor


Planering i engelska för åk 2.                                           Period: v. 35 – 46  2012                                            Arbetsområdet: Who are you? (Vem är du)?
                                                                                                                                                                                                                                                                                


                             

Mål från läroplanen och kursplanen som ligger till grund för arbetsområdet. Förmågor (syftesdelen):

- Förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter.
- Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Förmågor och Centralt innehåll anpassade till arbetsområdet.
Du ska få möjlighet att utveckla din förmåga att på engelska:

- hälsa på någon
- säga vem du är och varifrån du kommer
- fråga hur någon mår och säga hur du själv mår
- fråga varifrån någon kommer
- fråga vilket språk någon talar
- säga namn på några länder i världen
- säga namn på några språk man talar i olika länder
- säga hej och adjö på några olika språk










Bedömning
Du kommer att bli bedömd för hur du:
Förstår enkel talad och skriven engelska i ett lugnt tempo och hur du kan formulera dig och kommunicera på engelska i dessa sammanhang
När perioden för arbetsområdet är slut får du själv bedöma vad du tycker dig kunna av det vi tränat. Det görs på ett separat utvärderingsblad.  


Undervisning:

För att du ska få möjlighet att lära dig det här ska vi på lektionerna:

Lyssna till talad engelska
Träna uttal genom rytmisk körläsning
Ha enkla samtal och dialoger med varandra
Dramatisera samtal och göra små sketcher av dem
Skriva av dessa samtal (dialoger) från tavlan i ”My Talking Book”
Lyssna till och lära oss ramsor, sånger och sånglekar
Läsa och lyssna till texter i ”Right on! 3” textbook  s. 4 – 7
Lyssna på uppmaningar och göra några arbetsuppgifter i ”Right on! 3”  workbook    s. 1 - 5







 







Så här beaktar vi att IKT integreras:







Så här beaktar vi det språkutvecklande perspektivet:

Genom att vi pratar om olika länder, där engelska talas
Genom att vi pratar om vad olika språk heter på engelska
Genom att reflektera över vilka engelska ord vi har i svenska språket
Genom att reflektera över hur man lär sig engelska utanför skolan







LOKAL PEDAGOGISK PLANERING   - Runbacka skolor
Planering för arbetsområdet SO år 2 v. 45 - 48 2012
Trafiken: Trafikregler och hur man beter sig i trafiken
Mål från läroplan och kursplan som ligger till grund för arbetsområdet:
Förmågor (syftesdelen):
      -    Trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt.
<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->Normer och regler i elevens livsmiljö.
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och matvaror.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Förmågor och Centralt innehåll anpassade till arbetsområdet:
I arbetsområdet ”Trafiken” ska du få lära dig:

<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->Utifrån elevernas observationer i närmiljön, trafiken, skapar vi texter, såväl beskrivande- som faktatexter för hand och på dator.
<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->Eleverna ges förutsättningar att få svar på sina frågor genom muntlig- och skriftlig kommunikation samt genom undersökningar.


Bedömning (konkretisering av kunskapskrav):
I arbetsområdet bedöms du utifrån hur du:
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Presenterar dina arbetsuppgifter i text och bild.
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Skriver enklare texter inom arbetsområdet för hand och på dator.
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Muntligt redogöra för dina upplevelser och arbetsuppgifter


Undervisning:
För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi på lektionerna....
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Titta på filmer och annat material från Internet.
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Vistas i och observera närmiljön, trafiken.
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Diskutera och skriva om det vi lär oss.


<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Så här beaktar vi att IKT integreras:
<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->Dokumentera arbetet bla med hjälp av dator.
<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->Vi tittar på filmer och använder oss av annat material från Internet.


Så här beaktar vi det språkutvecklande perspektivet:
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.

- Skapande av texter där ord och bild samspelar.

- Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.






 LOKAL PEDAGOGISK PLANERING   - Runbacka skolor
Planering för arbetsområdet
Multiplikation och Division årskurs vecka 43- 47
Mål från läroplan och kursplan som ligger till grund för arbetsområdet:
Förmågor (syftesdelen):

- Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
- Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

Förmågor och Centralt innehåll anpassade till arbetsområdet:
I arbetsområdet  division och multiplikation ska du få lära dig
-
Förstå begreppen division och multiplikation.
- Vardagssituationer där du kan använda de här två räknesätten.
- Förstå sambanden med de olika räknesätten.


Bedömning (konkretisering av kunskapskrav):
I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du
- Kan visa hur du räknar med begreppen.
- Använda multiplikation och division i din vardag och i problemlösningsuppgifter.

Undervisning:
För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi på lektionerna....
- Att arbeta med multiplikation och division med vardagsmatematik.
- Att arbeta med konkret material exempelvis snottror, multiplikationskort och spel.
- Arbeta med Eldorado.
- Skriva räknehändelser med räknesätten.

Så här beaktar vi att IKT integreras:
- Introduktion med projektorn.
- Mattespel på datorn tex mattemästaren
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
Så här beaktar vi det språkutvecklande perspektivet:
- Bekanta sig med nya begrepp i matematiken.





LOKAL PEDAGOGISK PLANERING   - Runbacka skolor
Planering för arbetsområdet NO år 2 v. 36 - 43  2012
Människans sinnen: Naturbok ”Kroppen”
Mål från läroplan och kursplan som ligger till grund för arbetsområdet:
Förmågor (syftesdelen):

- Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
- Enkla fältstudier och observationer i närmiljön

Förmågor och Centralt innehåll anpassade till arbetsområdet:
I arbetsområdet ”Kroppen” ska du få lära dig:

- Utifrån elevernas upplevelser på naturdagarna skapar vi texter, såväl beskrivande som faktatexter, för hand och på dator.

- Eleverna ges förutsättningar att få svar på sina frågor genom muntlig- och skriftlig kommunikation och genom undersökningar.

Bedömning (konkretisering av kunskapskrav):
I arbetsområdet bedöms du utifrån hur du:

<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Presenterar din naturbok i text och bild.
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Skriver enklare texter inom arbetsområdet på dator och för hand.

Undervisning:
För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi på lektionerna....

<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Diskuterar och skriver om det vi lär oss.
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Gör enklare laborationer och naturvetenskapliga undersökningar.
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Vistas i och observerar (med alla sinnen) närmiljön.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Så här beaktar vi att IKT integreras:
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->dokumentera arbetet bla med hjälp av dator.
<!--[if !supportLists]-->-          <!--[endif]-->Vi tittar på filmer och använder oss av annat material från Internet.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Så här beaktar vi det språkutvecklande perspektivet:
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.

- Skapande av texter där ord och bild samspelar.

- Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar