Härligt att ses igen efter ett långt jullov. Barnen fick berätta två och två om sitt lov och därefter fick man berätta vad kompisen sagt inför halvklass. Det var inte helt lätt, men en nyttig övning där de fick öva både på att berätta i grupp, återberätta, öva att ställa frågor och svara på andras frågor. Efter det gjorde man varsin tankekarta över sitt jullov. Dagen efter hade de den som stöd för att skriva en berättande text.
Inom matematiken har vi startat att arbeta mer intensivt med talkamraterna 11-20. Barnen kommer att få hem sin nya matematikbok Eldorado 2A tills på tisdag, så att ni kan få se hur den är upplagd. Slå gärna in den i något fint papper! Barnen har fått i uppgift att arbeta framtill sidan 9.
Vid årets första klassmöte gick vi igenom Olweusreglerna. Vi gjorde en lek som kallas "min vän" fråga gärna ert barn hur den gick till. Vi skrev upp förslag på white board tavlan hur en vän ska och inte ska vara. Därefter skrev var och en en egen mening som de tycker är viktigt runt en vän. Meningarna är uppsatta i klassrummet för beskådning.
På torsdag kommer vi att ha Elevens val idrott på Oden (år 1-3). Barnen har valt ett första hands val och ett andra hands val. Grenarna som de har kunnat välja mellan är längdskidåkning, badminton, skridskoåkning och dans. På måndag får alla reda på vad de har fått för val. Då kommer också närmare information till er föräldrar.
Läsläxan
Vi kommer nu ett tag framöver att ha en gemensam läsläxa Antons årsbok, eller Saras årsbok som har en lättare text. Jag önskar att ni gärna fortsätter att skriva i läsprotokollet. Om man har läst kapitlet så pass att man läser det flytande och förstår innehållet, ta gärna en skönlitterär bok och notera det i läsprotokollet. Till varje gång vill jag att eleven har ställt en egen fråga till vad de har läst. Vi kommer att bearbeta texten i klassrummet med hjälp av frågorna tillsammans. Till fredagen den 18 januari vill jag att alla har läst sidorna 81-83.
Om engelskan!
För
åk 1 – 3 ställs inte några kunskapskrav. Dock ska vi jobba utifrån syfte,
långsiktiga mål och centralt innehåll.
I
den här klassen används läromedlet ”Right on”.
Det
består av Textbook (som eleven får låna) och
Workbook
(som eleven får)
Dessutom
har vi en egen skrivbok ”My Talking Book”
Detta
läromedel poängterar: Musik, rörelse, fantasi och lek.
Det
stimulerar barnens språkutveckling!
Vid
sång och ramsor tränas uttal och intonation naturligt.
Kursplanen
genomsyras av en kommunikativ och funktionell språksyn, dvs eleverna ska kunna
kommunicera med andra.
Right on:
*
använder lek, sånger och spel för att stödja elevernas språkutveckling
* bygger upp
elevernas ordförråd genom arbete inom olika temaområden
* tränar
färdigheter i integrerade former
* ger underlag för dokumentation och
utvecklingssamtal
* involverar
eleverna i en självskattningsprocess
* utgår från språkliga funktioner vid
inlärning av grammatiska strukturer
* har som
målsättning att eleverna ska tycka att engelska är roligt!
Förutom
böcker har vi handdockan Morris, som får vara med och lära eleverna engelska.
Alla
temaområden hittar man i ”Textbook”. Längst bak finns en förteckning och där
står också vad man kan lära sig och vilka engelska fraser som är aktuella.
Vid
inlärningen av nya fraser använder jag mig av rytmisk körläsning.
Den
nya frasen skrivs upp på tavlan och barnen får skriva av den i ”My Talking
Book”. Dessutom ska de rita en bild till.
När
vi blivit säkra på några fraser så får barnen i smågrupper fantisera och
improvisera fram en liten enkel sketch.
Denna
visas inför övriga gruppen och vi säger att den framförs ”On stage”! Efteråt
applåderar vi och ger positiv feedback! Alla kan och gör sitt bästa. Man får
inte säga negativa saker eller skratta åt någon. Däremot får vi ha roligt och
skratta med varandra.
När
vi jobbar i Textbook så lyssnar vi ofta på engelska från en cd. Det är vuxna
och barn som talar. Vi får lära oss fraser och dialoger. Däremot tas glosor
(nya aktuella ord) oftast upp som bilder.
När
vi jobbar i Workbook så är det också ibland en engelsk röst som talar till oss
från cd.
Längst
bak i Workbook finns till varje tema en lista med de fraser som tagits upp i
”Textbook” och som man kan öva på.
Efter
att vi arbetat med ett tema får barnen göra en självskattning på ett
utvärderingsblad, där aktuella fraser finns skrivna i ballonger.
Ballongerna
färgläggs efter överenskommelse i var sin färg för:
·
Kan
(grönt)
·
är
osäker (gult)
·
kan
inte (ingen färg)
Aktuellt
tema just nu: Se Lpp
Hälsningar Margareta
Sandler
Vecka 3
Måndag Utedag grupp gul
Tisdag Utedag grupp grön, Eldorado på plats i skolan igen, klart till sidan 9!
Onsdag INGEN Idrott
Torsdag Elevens val Idrott
Fredag Idrott, Läsläxa Antons/Saras årsbok sid 81-83
Vecka 4 kommer barnen att få prova på deras simkunnighet av idrottslärare Pelle. Närmare information kommer.
Till nästa vecka hoppas vi att kunna erbjuda nya färska bilder på Bloggen från våra spännande skoldagar.
Trevlig Helg!
Margareta, Lisa Patrick och Mirre
Vecka 4 kommer barnen att få prova på deras simkunnighet av idrottslärare Pelle. Närmare information kommer.
Till nästa vecka hoppas vi att kunna erbjuda nya färska bilder på Bloggen från våra spännande skoldagar.
Trevlig Helg!
Margareta, Lisa Patrick och Mirre
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar