fredag 13 januari 2012

Veckobrev inför v.3 2012

Vad kul det var att träffa alla elever igen efter jullovet. Alla hade något att berätta om sitt lov. Det finns väl dokumenterat och uppsatt i klassrummet. Barnen har arbeta två och två och pratat med en klasskamrat "vad de önskar av det kommande året". Sedan fick kompisen berätta inför gruppen vad den fått veta om kamraten. Vilka önskningar! 

Det var mer matte i Eldorado,  åka till Skåne, en ny kille till klassen, en bra födelsedag, mycket pannkakor, åka till Thailand, inte ett stressigt år, få se sina katter igen, basketplan bakom sin trädgård, marsvin, en hög och bred tårta, krigen ska sluta, åka till Turkiet igen, inget speciellt bada på Fåglarö, hund, åka till Ockelbo, spela spel varje dag året om, vinna på bingo med mera.










Vi har börjat på en ny högläsningsbok Mio min Mio av Astrid Lindgren. Två kapitel är avklarade och samtliga elever tycker att boken är super spännande och bra. Vi ser framemot att alla snart ska få läsa upp sina egna sagor inför klassen. Arbetsivern har varit hög den här veckan och det är många som kämpar tappert med att få sina Kottissagor färdiga. Det gäller att texten stämmer överens med bilden. En lässtrategi!!


Några smakprov:Hur Kottis kom till världen, Kottis rymmer hemifrån, Kottis och ägget, Kottis äventyr x två och SuperKottis


Nu börjar en ny termin och vi har nästan haft 100 skoldagar tillsammans. I januari månad kommer jag att fokusera på att få arbetsro i klassrummet. Som det ser ut idag är vi 28-29 personer i klassrummet. Varken jag eller barnen har bestämt att vi ska ha den här stora konstellationen. Vad kan vi göra åt saken för att få ett bättre lugn?
  • Göra eleverna delaktiga om hur vi får arbetsro på lektionerna, så att de förstår syftet att vi lär oss bättre i en lugn miljö.
  • Alla barn har ännu inte har förstått vad begreppet lektion innebär. Jag har varit i kontakt med en del föräldrar.
  • Viktig att varje barn ser sin egen roll och tänker på hur de kan bidra till ett bra klassrumsklimat.
  • Varje barn måste lära sig att inte hänga på de kompisar som gör fel. Det här önskar jag att ni diskuterar med era barn hemma.
  • Att jag som klasslärare får en kontinuerlig hjälp från en annan lärare. Jag välkomnar Maria Hicks som börjar vecka 3, och jag hoppas att vi får behålla henne hela terminen.
  • Se till att arbetspassen inte blir för långa alternera med rörelse/sång.
  • Att dela upp klassen så fort vi har tillgång, till en extra lärare och lokal.
  • Vid behov tar jag kontakt med er föräldrar när det inte fungerar för ert barn.
    Jag vill passa på att önska Chanelle och Malte lycka till på sina nya skolor. Chanelle har börjat på Vibyskolan och Malte har börjat på Rösjöskolan. Samtidigt vill jag välkomna Lea som har börjat i vår klass den här veckan. Lea har gått på Rälsen.


    Under veckan så har jag haft ett stimulerande stöd av Margareta Magnusson som barnen känner från tidigare, tills Maria börjar nästa vecka.


    Vi tackar för glöggen, den värmde!
    Ann-Charlotte, Katia, Lisa och Mirre

    V.3
    Måndag      Naturdag (medtag en frukt/dryck)
    Tisdag        Idrott , medtag Läsläxan
    Onsdag  
    Torsdag     Årets första fiollelktion
    Fredag       Idrott, Matteläxan åter (sidan 22-25  )

    /Mirre



    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar