torsdag 15 september 2011

Veckobrev inför v.38


Vi har haft terminens första klassmöte i Olweus anda. Jag berättade kort om Dan Olweus, vad han forskar om och om hans högsta önskan. Vi gick igenom mötesregler och jag frågade barnen vad de visste om mobbing. Tillsammans diskuterade vi vad det kan innebära. Klassmötena kommer att ske varannan onsdag. Syftet är att ha en god socialsamvaro där jag som vuxen leder mötet. De övriga onsdagarna kommer vi att ha ett klassråd där eleverna övar sig på den demokratiska processen. En elev håller i mötet och en elev fungerar som sekreterare. Gruppen tar upp saker som är bra och mindre bra i klassrummet och på vår skola.  



Den här veckan har vi haft mycket fokus på matematik. Första kapitlet i Eldorado har handlat om bland annat antal, mönster och ordningstal. Matematik är inte enbart matteboken. Vi jobbar ofta med laborativt material som ska göra den matematiska proceduren synlig och förståelig för eleverna, men även hjälpa dom till en bra tankeform. Vi har tittat på att vi har enbart tio siffror 0-9, och med dessa kan vi göra oändligt långa tal. Barnen har tränat att uppfatta en mönsterdel och sedan upprepa den, det ger en viktig grund för såväl aritmetiken som kommande algebra. Se vilka härliga mönster som skapades i vårt klassrum. Ett konstverk skapas inte på en lektion, många har jobbat flera pass på att få sin bild klar. Att ämnesintegrera matematik med bild är stimulerande!

Lena Cederlund är vikarie för mig nu på fredag då jag är på utvecklingsledarmöte. Lena känner barnen väl eftersom  hon har varit deras idrottslärare i förskoleklassen samt att hon nu jobbar på fritids.


 






På torsdagar spelar alla i årskurs 1 fiol på skoltid. Halva klassen i taget kommer till hemkunskapssalen och spelar med mig och Emiko, som är pianolärare. (Vi kommer båda från kulturskolan).
Vi sjunger mycket tillsammans och spelar mer och mer på fiolen.
Framförallt upptäcker vi vad härligt det är med musik och vad kul det är och
spela tillsammans.
Hälsningar
Karin Olsson

Veckans läsläxa handlar om hur eleverna vill att en bra kompis ska vara.

Jag hoppas att vi ses på föräldramötet på onsdag kl.18.00-20.00.

/Mirre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar