Tipsrunda på naturdagen om syn och luktsinne |
Färdighetsträning med talen 0-100 med addition/subtraktion. Gå gårna in på www.mattemastaren.se. |
Bild! Måla till musik . |
Vilka känslor ger den här musiken? |
Grupp tvås tur att prata om vad de upplevde till de olika musikstyckena |
I veckan har vi haft en brandövning. När brandlarmet ljuder ska man klä på sig efter väder, sätta på sig skor och därefter lugnt och stilla gå ut och samlas vid anvisad plats. Där används den viktiga närvarolistan och mentorn kollar av att alla finns som är streckade. Sedan inväntar man vidare besked från biträdande rektor. Efter övningen hade vi en diskussion runt just de här sakerna, vad som fungerade bra, mindre bra och varför.
Inom svenskan har vi gått igenom motsatsord, sammansatta ord och synonymer.
Friluftsdagen för år 1-3 startade med lätt regn men barnen hade bra kläder och gott humör.Vi diskuterade vad ordet orientering betyder, och kom in på att man orienterar inte bara i skogen utan även på sjön, i ett varuhus etc. med hjälp av en karta Vårt första moment var linjeorientering i Vibyspåret.
Vid starten i Vibyspåret med idrottslärare Pelle |
Efter varm korv med bröd till lunch repeterade vi Allemansrätten. Dagen avslutades med en orienteringsstafett.
Orienteringsstafett på skolgården
Information till elever och föräldrar i år 1-3.
Nu har vi avslutat uteperioden i Idrott och Hälsa och idrottslektionerna kommer att hållas inomhus i fortsättningen. Vi har bl.a. arbetat mot kunskapsmålen i orientering och friluftsliv och eleverna genomförde en friluftsdag med orientering vid Vibyspåret på ett mycket bra sätt.
Idrott och Hälsa är ett kunskapsämne som alla andra ämnen, men med en stor skillnad då vi är fysiskt aktiva på lektionerna. Idrottsämnet handlar till stor del om att lära barnen lust och glädje för fysisk aktivitet, rörelse och en aktiv livsstil, och då blir rutinerna kring lektionerna en mycket viktig del. Från skolans sida vill vi förtydliga följande:
Rätt material ska tas med till idrottslektionerna, d.v.s idrottskläder, skor för inomhusbruk och handduk. Alla elever byter om till idrottskläder och duschar efter avslutad lektion.
Är en elev frisk nog för att vara i skolan kan eleven också delta på idrottslektionen, vissa moment av lektionen kan då utgå men alla elever deltar efter bästa förmåga.
En grovplanering för ämnet Idrott och Hälsa finns på Runbacka skolors hemsida under fliken bloggar, Idrottsprofilens blogg. Om ni har frågor eller synpunkter får gärna kontakta mig på peeng_s@edu.sollentuna.se
MVH Per Englund
På dörren till år 2B:s finns nu en lista med tider till ert barns utvecklingssamtal. Vi önskar att ni noterar tiden. |
Vi vill varmt rekommendera föreläsningen "Läsning-en framgångsfaktor" onsdagen den 3 oktober i matsalen kl.18-20 med Elisabeth Marx.
Matematikläxa till nästa vecka är kapitel 9 sidorna 20-21.
Vecka 40
Måndag Naturdag grupp 1, Grupp 2 ta med en saga
Tisdag Naturdag grupp 2, Grupp 1 ta med en saga
Onsdag Idrott grupp 1, Föreläsningen "Läsning-en framgångsfaktor" kl.18-20
Torsdag Idrott grupp 2
Fredag Idrott, Läsläxan, Matteläxa sid 20-21
Idun och Odens
föräldrar
och personal är inbjudna till en föreläsning med speciallärare Elisabeth Marx;
”Läsning –
En framgångsfaktor”
Plats: Matsalen, Runbacka skolor
Tid: Onsdag 3 oktober kl. 18-20 ca
Ingen föranmälan krävs
Elisabeth
Marx arbetar som speciallärare och är aktiv styrelseledamot
i Svenska Dyslexiföreningen. Hon kommer bl.a. att tala om vilka krav föräldrar
kan ställa på skolan, och vilka krav skolan kan ställa på föräldrar. Hon kommer
även att ta upp begreppet ”läsning” kopplat till olika forskningsrapporter om
bl.a. högläsning, ordförrådets betydelse och läshastighet.
”I min verksamhet träffar jag allt från pigga sexåringar till
universitetsstudenter. Jag möter uttröttade föräldrar som sliter sitt hår
eftersom läxkonflikterna tar all kraft, men också grundskole- och
gymnasieungdomar som tack vare tidig upptäckt, god strukturerad undervisning
och hårt arbete klarar skolan med glans.
Jag kommer i min föreläsning att utgå ifrån den egne dyslektiske sonens
vandring genom grundskolan, med fokus på de lägre årskurserna. Att vara både
mamma OCH pedagog har varit mitt livs bästa resa. Att som förälder varit
orolig, förtvivlad, osams, stressad…men också att med glädje kunnat följa
framsteg har gjort mig till en betydligt bättre pedagog.”
VÄLKOMNA!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar