Vårt guldägg har kläckts och fram kom en liten lustig varelse med ett nytt meddelande. Den ville ha ett bra namn! Två och två fick barnen diskutera ett förslag och sedan skrevs alla ideer upp på White board tavlan. På onsdag fick vi svar och den lilla figuren hade valt namnet Kottis. Vi kommer att arbeta utifrån barnens namn nästa vecka och till på torsdag har alla en skrivläxa som handlar om deras namn. Om ert barn inte orkar skriva allt själv, hjälp gärna till eller låt de skriva på datorn och klistra in texten på pappret.
Klassen har haft en diagnos i matematik där jag som lärare ska se elevernas styrka, svagheter och missuppfattningar som grund för planering av den fortsatta undervisningen.
Vi har tittat på en film om ”historien om ett” i matematiken, den var svår men för en del av eleverna gav den många tankar om hur vårt siffersystem kom till. Vi kommer att längre fram att gå in på hur våra siffror som vi använder idag uppstod.
Här kommer bilder från skoljoggen som avslutades med en matematiklektion med ett imponerande stapeldiagram. 116 varv sprang klassen tillsammans. Hur långt blev det?
Jag vill återigen påminna om föreläsningen nu på torsdag om den tidiga läsinlärningen. Den kan ge svar till er som har ett barn där hemma som kanske inte tycker att läsning är så enkelt.
Vecka 40
Måndag Naturdag (medtag frukt/smörgås och vatten)
Tisdag Läsläxa (medtag läsebok och läseprotokoll)
Onsdag
Torsdag Skrivläxa ”Ditt namn”, Fiol
Fredag Idrott
Ni är alltid välkomna att vara med en dag på skolan. Säg gärna till i förväg!
/Mirre
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar